Tai chi chuan

Sztuki walki

Tai Chi Chuan to stara chińska sztuka poruszania się.

Piękno i prostota tej definicji polega na tym, że swoim zasięgiem obejmuje niemal wszystkie aspekty i cele treningu jakie możemy sobie wyobrazić. O Taijiquan można również powiedzieć, że jest sztuką samodoskonalenia poprzez naukę panowania nad własnym ciałem i umysłem.

Tai Chi Chuan powstało wiele wieków temu w Chinach, jako skuteczna sztuka walki. Bardzo szybko doceniono jednak ogromne walory zdrowotne wynikające z treningu Tai Chi. Dla współczesnego człowieka, prowadzącego często siedzący tryb życia, jest to interesująca i oryginalna, a zarazem bezpieczna forma rekreacji ruchowej, którą mogą uprawiać osoby w różnym wieku i o różnej sprawności fizycznej.

Na to, czym jest Tai Chi Chuan warto jeszcze spojrzeć z punktu widzenia korzyści jakie może nam przynieść trening. Okazuje się bowiem, że dla każdego Tai Chi Chuan będzie mieć inną, unikalną wartość. W innym celu będzie ćwiczyć osoba młoda i ambitna, szukająca wyzwań, a w innym celu osoba, która potrzebuje wyciszenia i spokoju, oderwania od pracy i codziennych obowiązków. Jeszcze inny cel będzie przyświecał osobom z jakimiś dolegliwościami, które dzięki regularnemu treningowi mogą nawet poprawić swój stan zdrowia.

Tai chi chuan jest systemem ćwiczeń, w którym pracujemy nad rozwijaniem świadomości własnego ciała i umysłu. W swoim zastosowaniu może być formą rehabilitacji i pielęgnacji własnego zdrowia, jak również skuteczną sztuką samoobrony oraz filozofią pomagającą znaleźć wyciszenie i rozluźnienie wśród codziennych napięć i stresów.

Tai chi chuan może być uprawiane przez wszystkich. Nie ma tu żadnych ograniczeń wiekowych, sprawnościowych czy zdrowotnych. Powolne tempo wykonywanych ruchów pozwala na czerpanie korzyści z ćwiczeń przez ludzi o każdym stopniu kondycji, a cisza, w jakiej prowadzone są zajęcia, zwiększa koncentrację i pozwala odpocząć od codziennego zgiełku. Ćwiczenia są wykonywane w wolnym tempie. Ten sposób treningu nie obciąża stawów, działając jednocześnie jako forma terapii dla takich dysfunkcji organizmu, jak np.: chroniczne bóle kręgosłupa, reumatyzm, dyskopatia i wiele innych.

 

Korzyści zdrowotne:

✔ Trening Tai Chi Chuan pozwala stopniowo wzmacniać ciało, poprawić kondycję, ogólną sprawność oraz przede wszystkim koordynację ruchową.

✔ Podczas ćwiczenia Tai Chi nieustannie obciążamy kości własną masą ciała, co skutecznie przeciwdziała osteoporozie.

✔ Dzięki przyjaznym, naturalnym ruchom oraz zaangażowaniu do pracy całego ciała możesz poprawić stan zdrowia przywracając równowagę wewnętrzną w Twoim organizmie. Dzieje się tak miedzy innymi za sprawą łagodnego masażu organów wewnętrznych poprzez ruch centrum ciała.

✔ Tai Chi Chuan może przynieść wiele korzyści osobom cierpiącym na bóle pleców lub kręgosłupa. Poprzez zwiększenie elastyczności mięśni i ścięgien, rozluźnienie stawów oraz wzmocnienie specyficznych grup mięśni możliwe jest kształtowanie i przywracanie właściwej, naturalnej postawy i sylwetki ciała zapewniające komfort fizyczny i psychiczny.

✔ Spiralne ruchy kończyn i praca całym ciałem w stanie relaksu aktywuje i ‚udrażnia’ meridiany, pozwala usunąć zastoje i wyregulować cyrkulację energii wewnętrznej. Dzięki temu funkcjonowanie narządów wewnętrznych może ulec wyraźnej poprawie, co w sposób bezpośredni wpływa na ogólny stan zdrowia i samopoczucia.

✔ Praktyka Tai Chi przynosi wzrost świadomości własnego ciała i jego naturalnych potrzeb. Stopniowo pozwala także wcześniej i lepiej poznać czynniki, które mogą mieć negatywny wpływ na nasze zdrowie i samopoczucie. Dodatkowo wzmacnia nasz system odpornościowy.

✔ Z uwagi na ciągłą pracę z balansem i równowagą, według udokumentowanych badań, Tai Chi jest niezwykle skutecznym ćwiczeniem zapobiegającym upadkom osób w starszym wieku.

✔ Wiele osób zauważa, że treningu Tai Chi Chuan jest bardzo dobrym ‚lekiem’ na stres. Wyciszenie umysłu i całkowite zaangażowanie się w zupełnie inny rodzaj aktywności fizycznej i mentalnej pozwala organizmowi wypocząć i zregenerować się.

 

Korzyści psychofizyczne i społeczne:

✔ Ucząc się zasad poruszania w Tai Chi, poznajesz uniwersalne prawa ruchu, biomechaniki, ergonomii, dzięki którym z łatwością będziesz mógł przyswajać i opanowywać inne dyscypliny sportu i formy aktywności ruchowej.

✔ Endorfiny powstające podczas wysiłku fizycznego wprowadzają nas w stan zadowolenia i szczęścia. Ćwicząc Tai Chi możesz samodzielnie regulować poziom wysiłku osiągając optymalny kompromis pomiędzy relaksem i zmęczeniem, który zapewni Ci maksimum przyjemności.

✔ Wykonując łagodne ćwiczenia Tai Chi przed lub po pracy (szkole) możesz osiągnąć relaks ciała i spokój umysłu niezbędny do regeneracji Twoich sił.

✔ Ćwiczenie Tai Chi, z uwagi na specyfikę ruchów doskonale synchronizuje pracę półkul mózgowych oraz poszerza pole widzenia i słyszenia stymulując pracę układu nerwowego. Dzięki temu może przyspieszyć i znacznie ułatwić naukę różnych nowych umiejętności.

✔ Robiąc coś przyjemnego i korzystnego dla swojego ciała, umysłu i psychiki, coś o czym większość osób nie ma pojęcia, wzrasta poczucie własnej wartości.

✔ Uprawianie Tai Chi może zwiększyć Twoją kreatywność i poprawić umiejętność rozwiązywania problemów, ponieważ uspokojenie umysłu w czasie treningu wpływa na jaśniejszy ogląd sytuacji i ułatwia otwarcie się na nowe pomysły i możliwości.

✔ Dzięki stopniowym postępom i samodzielności w treningu rozwija się pewność działania, która może dotyczyć różnych sfer życia.

✔ Trening w grupach pozwala na poznanie wielu ciekawych osób, umożliwia zawarcie wartościowych przyjaźni z osobami o podobnych zainteresowaniach.

✔ Ankiety pokazują, że uprawianie Tai Chi Chuan wpływa także korzystnie na życie seksualne. Dzięki łagodnym, niewyczerpującym ćwiczeniom możesz zwiększać, a nie marnować swoje siły życiowe.

✔ Poprzez rozluźnienie, stopniowe rozwijanie równowagi ciała, umysłu i ducha można zwiększyć swoją wrażliwość, odczuwając coraz większą jedność z otaczającą przyrodą. Przybliża to człowieka do natury, dzięki czemu można czerpać większą radość z życia oraz drobnych rzeczy.

 

Korzyści z poznawania Tai Chi jako sztuki walki:

✔ Poprzez trening pchających dłoni możesz poznać nowe, nieszablonowe możliwości radzenia sobie w trudnych sytuacjach, które będziesz mógł przełożyć na inne aspekty Twojego życia.

✔ Poznając bojowe zasady Tai Chi rozwiniesz automatycznie umiejętność dostosowania się do różnych sytuacji i otoczenia, jednocześnie zachowując swoją niezależność.

źródło: http://www.dao.pl

Tai chi 24 formy:

 

Przykład wykorzystania tai chi chuan w samoobronie:

Comments are closed.

Przeczytaj poprzedni wpis:
Sumi-e koń

Sumi-e of my chinese master Runquiang Li

Zamknij